Ortega (2)
Τί είναι η πένα;
Γιατί είναι τόσο σημαντική η πένα;
Ποιά είναι τα υλικά κατασκευής των πενών;
Το 1922 όμως, ο Luigi D’Andrea είχε αρχίσει ήδη να κατασκευάζει πένες από ζελατίνη, η οποία είναι μέχρι και σήμερα ένα από τα πιο δημοφιλή πλαστικά, ιδρύοντας έτσι την ιστορική εταιρία D' Andrea USA, που ουσιαστικά ανακάλυψε την πένα όπως την ξέρουμε σήμερα και της οποίας αποτελούμε υπερήφανοι αντιπρόσωποι στην Ελλάδα. Η εταιρία Dunlop, επίσης, γνώρισε μεγάλη επιτυχία με τις πένες από nylon που κατασκεύασε. Επιστρέφοντας στην D’ Andrea, ψάχνοντας συνθετικά υλικά που θα μπορούσαν να αντικαταστήσουν την ταρταρούγα αναπαράγοντας τον ήχο της, ανακάλυψε το Delrin, ένα υλικό που χρησιμοποίησε στην κατασκευή των διάσημων πενών Delrex.
Οι πιο δημοφιλείς πλαστικές πένες κατασκευάζονται κυρίως από εταιρίες όπως οι D’Andrea, Fender και Dunlop αλλά φυσικά υπάρχουν πένες που κατασκευάζονται και από άλλα υλικά. Επίσης, υπάρχουν κατασκευαστές που κατασκευάζουν πένες από μέταλλο, ξύλο, πέτρα, όστρακο, κέρατο, κόκκαλο, ακόμα και δέρμα.
Τι σχήματα πενών υπάρχουν;
Μία πένα τύπου 351 (αριστερά) & μία πένα τύπου Jazz III (δεξιά)
Γιατί υπάρχουν διαφορετικά πάχη πενών;
Ακόμη, όσο οι χορδές χοντραίνουν, τόσο συνηθίζεται να αυξάνεται το πάχος της πένας. Για παράδειγμα, σε set χορδών 11-49 πολλοί χρησιμοποιούν πένες ακόμα και 1,5mm που είναι εξαιρετικά βολικές σε τεχνικές τύπου downpicking. Όλα αυτά φυσικά αποτελούν προσωπικές υποκειμενικές απόψεις, καθώς ο κάθε παίκτης έχει διαφορετικές ανάγκες, διαφορετικό παίξιμο και διαφορετικό γούστο.
Ποιά είναι η καταλληλότερη πένα για εμένα;
Αρχικά, θα πρέπει να καταλήξεις στο σχήμα που σε εξυπηρετεί καλύτερα. Το δάκρυ δεν είναι τόσο βολικό σε παιξίματα συγχορδιών καθώς σε αυτού του είδους το παίξιμο κρατιέται λιγότερο σταθερά, ενώ είναι πολύ βολικό και σταθερό όταν παίζουμε μονές νότες και solo. Μια στρογγυλεμένη άκρη βοηθάει στο να έχουμε έναν πιο μαλακό τόνο, ενώ μια πιο μυτερή πένα είναι κατάλληλη για να έχουμε περισσότερη ακρίβεια στα solos. Διάφοροι παίκτες, όπως ο θρυλικός Stevie Ray Vaughan, συχνά χτυπούσαν τις χορδές με το στρογγυλεμένο μέρος της πένας για να παραμετροποιήσουν το τελικό ηχητικό αποτέλεσμα.
Αν ιδρώνεις πολύ ή θέλεις να είναι η πένα όσο πιο σταθερή γίνεται στα χέρια σου μπορείς να δοκιμάσεις τις πένες με ειδικό grip (Max Grip) που είναι μια ειδική επιφάνεια που δεν γλιστράει και αντίστοιχα να επιλέξεις το πάχος και το σχήμα που σε βολεύει στο παίξιμο. Ακόμα και οι μικρές και φαινομενικά ασήμαντες διαφορές παίζουν ρόλο. Αν χτυπάς μαλακά τις χορδές, πιθανότατα χρειάζεσαι μια λεπτή πένα, ενώ για χοντρές χορδές και δυνατά παιξίματα πιθανότατα χρειάζεσαι μια πιο σκληρή πένα. Αυτό εξαρτάται από το χαρακτήρα παιξίματος του κάθε παίκτη. Οπότε σε συμβουλεύω (και πάλι) να πειραματιστείς όσο μπορείς περισσότερο ώστε να βρεις το δικό σου ήχο.
Με τί τύπους παιξίματος έχουν συνδυαστεί οι πένες;
Μέγεθος standard 351:
- Μαλακές (0.46 – 0.60): Ρυθμικά κομμάτια (ακόρντα) ή soft παιξίματα
- Μέτριες (0.73 – 0.90): Η πιο συνηθισμένη επιλογή των παικτών που όλοι οι αρχάριοι πρέπει να δοκιμάσουν. Επίσης, προτιμώνται και στα ελληνικά παραδοσιακά όργανα (μπουζούκι, μπαγλαμά, τζουρά, μαντολίνο)
- Σκληρές (1.00 – 1.35): Παιξίματα που απαιτούν ταχύτητα
- Πολύ σκληρές ( 1.50+): Παιξίματα που απαιτούν ταχύτητα σε όργανα με πολύ χονδρές χορδές
Μεγέθη μεγαλύτερα του standard 351:
- Μαλακές (0.46 – 0.60): Ρυθμικά κομμάτια (ακόρντα)
- Μέτριες (0.73 – 0.90): Ανάμικτα παιξίματα που συμπεριλαμβάνουν ρυθμικά κομμάτια (ακόρντα)
- Σκληρές (1.00 – 1.35): Μπάσα (αν και δε συνηθίζεται ιδιαίτερα)
Μεγέθη μικρότερα του standard 351:
- Μέτριες (0.73 – 0.90): Πολύ συνηθισμένη επιλογή των παικτών. Επίσης, προτιμώνται και στα ελληνικά παραδοσιακά όργανα (μπουζούκι, μπαγλαμά, τζουρά, μαντολίνο)
- Σκληρές (1.00 – 1.35): Παιξίματα που απαιτούν ταχύτητα
- Πολύ σκληρές ( 1.50+): Παιξίματα που απαιτούν ταχύτητα σε όργανα με πολύ χονδρές χορδές