Το πιο σημαντικό πράγμα προτού ξεκινήσουμε να παίζουμε ένα έγχορδο όργανο είναι το να είμαστε σίγουροι οτι είναι χορδισμένο σωστά. Το χόρδισμα (ή αλλιώς κούρδισμα) είναι μια σχετικά απλή διαδικασία η οποία όμως είναι ζωτικής σημασίας καθώς ένα μη χορδισμένο όργανο δεν ακούγεται σωστά.
Η Βασική και Απαραίτητη Θεωρία
Για να χορδίσουμε ένα μουσικό όργανο απαιτείται αφενός μια βασική γνώση της φυσιολογίας αλλά και του τρόπου χρήσης του οργάνου και αφετέρου να έχουμε μια πολύ βασική ιδέα σχετικά με τις νότες στις οποίες χορδίζεται. Χρειάζεται επίσης να γνωρίζουμε τις νότες στις οποίες χορδίζεται καθώς η κιθάρα για παράδειγμα έχει διαφορετικό χόρδισμα από το μπουζούκι κ.ο.κ.
Ακόμη, πρέπει να γνωρίζουμε την οκτάβα στην οποία πρέπει να χορδίσουμε την κάθε νότα. Η έννοια της οκτάβας είναι ιδιαίτερα απλή. Η αλληλουχία των εφτά νοτών του πενταγράμμου επαναλαμβάνεται συνεχώς σε έκταση αλλά σε διαφορετικό τόνο. Αυτό πρακτικά σημαίνει οτι σε ένα όργανο μπορεί να συναντήσουμε την ίδια νότα σε πολλά σημεία αλλά με τονική διαφορά. Κάθε πλήρης κύκλος των εφτά νοτών ονομάζεται οκτάβα, όρος με τον οποίο ουσιαστικά αναφερόμαστε στην τονική διαφορά της ίδιας νότας.
Για παράδειγμα, ένα Ντο από ένα άλλο Ντο χορδισμένο ψηλότερα έχει μόνο τη διαφορά της τονικότητας καθώς σα νότα παραμένει η ίδια. Βρίσκεται δηλαδή χορδισμένο σε υψηλότερη οκτάβα.
Όλοι γνωρίζουμε λίγο πολύ τις εφτά νότες του πενταγράμμου όπως και τις ονομασίες τους. Υπάρχει όμως επιπλέον μια διεθνής σημειολογία που χρησιμοποιείται στην παγκόσμια βιβλιογραφία όπως και στα χορδιστήρια, σύμφωνα με την οποία οι νότες ονοματίζονται με τα εφτά πρώτα γράμματα του λατινικού αλφαβητου, ξεκινώντας από τη νότα Λα.
Οι Νότες και τα Απαραίτητα Εργαλεία
Παρακάτω βλέπουμε τις νότες με τη διεθνή τους σημειολογία:
Γνωρίζοντας λοιπόν τη διεθνή σημειολογία των νοτών, όπως και το χόρδισμα του οργάνου μας μπορούμε να το χορδίσουμε με διάφορους τρόπους με τους πιο δημοφιλείς να είναι οι παρακάτω:
Το διαπασών είναι ένα μικρό εργαλείο το οποίο όταν χτυπηθεί σε μια σκληρή επιφάνεια αρχίζει να ταλαντώνεται παράγοντας τη νότα Λα (Α). Στη συνέχεια, η κάτω του μεριά τοποθετείται επάνω στο καπάκι του οργάνου ωστε να ενισχυθεί ο ήχος της ταλάντωσης. Παίρνοντας λοιπόν αυτό τον ήχο σαν αναφορά, μπορούμε να χορδίσουμε τη χορδή Λα και στη συνέχεια, με βάση αυτή να χορδίσουμε και το υπόλοιπο όργανο ακουστικά. Πρέπει να σημειώσουμε οτι υπάρχουν τα διαπασών σφυριχτράκια που φυσάς αντί να κτυπάς για να παράξουν την επιθυμητή νότα αλλά και τα χρωματικά διαπασών τα οποία έχουν τη μορφή σφυρίχτρας και μπορούν να παράγουν όλες τις νότες (χρωματικό διαπασών ή κουρδιστήρι σημαίνει ότι έχει τη δυνατότητα να αντιληφθεί όλες τις νότες του πενταγράμμου).
Το ηλεκτρονικό χορδιστήρι είναι ο πιο δημοφιλής τρόπος χορδίσματος οργάνων στην εποχή μας. Ουσιαστικά πρόκειται για μια μικρή ηλεκτρονική συσκευή η οποία μας ειδοποιεί οπτικά όταν η νότα που προσπαθούμε να χορδίσουμε είναι σωστή. Και πάλι όμως θα πρέπει να έχουμε μια γενική ιδέα του οργάνου ετσι ωστε να είμαστε σίγουροι οτι θα χορδίσουμε στη σωστή νότα και στη σωστή οκτάβα. Υπάρχουν διάφοροι τύποι ηλεκτρονικών χορδιστηριών (πλακέτες, παλμικά, πετάλια κ.α.) που έχουν το καθένα τα πλεονεκτήματα αλλά και τα μειονεκτήματα του αλλά και τις ειδικές τους χρήσεις. Η απόκτηση ενός ηλεκτρονικού χορδιστηριού θεωρείται στις μέρες μας επιβεβλημένη καθώς είναι πολύ οικονομικά και πολύ εύκολα στη χρήση. Τέλος, τα περισσότερα ηλεκτρονικά χορδιστήρια είναι χρωματικά, που σημαίνει οτι μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε οποιοδήποτε όργανο.
Ο Σωστός Τρόπος Κουρδίσματος
Ναι, υπάρχει σωστός τρόπος κουρδίσματος. Δεν κουρδίζουμε με όποια σειρά μας έρθει. Κατά τη διαδικασία του χορδίσματος, φροντίζουμε να χορδίζουμε τις χορδές μία μία, ξεκινώντας πάντα από τη μπάσα προς τις πρίμες. Στη συνέχεια επαναλαμβάνουμε τη διαδικασία όσες φορές χρειάζεται, μέχρις ότου να είμαστε σίγουροι οτι το χόρδισμα παραμένει σταθερό.
Τέλος, τραβάμε ελαφρώς τις χορδές μία μία προς τα έξω σε όλο το μήκος τους ώστε να τεντωθούν αρκετά και να σταματήσουν να ξεκουρδίζουν (stretching). Επαναλαμβάνουμε και αυτή τη διαδικασία αρκετές φορές. Με αυτό τον τρόπο βεβαιώνουμε οτι οι χορδές δεν θα ξεκουρδίζουν εύκολα κατά τη διάρκεια του παιξίματος. Σε κάθε περίπτωση, όμως, τα νέα σετ χορδών χρειάζονται κάποιο χρόνο παιξίματος έτσι ώστε να στρώσουν και να αποδώσουν τα μέγιστα.
Σας άρεσε αυτό το άρθρο; Διαβάστε περισσότερα σχετικά άρθρα εδώ